همان‌طور که گفته شد: مقام معظم رهبری سال 1353 مصادف با ماه مبارک رمضان در مسجد امام حسن علیه السلام مشهد مقدس، طی 28 جلسه سعی می‌کنند طرحی کلی از اندیشه اسلامی را با توجه به آیات قرآن کریم، مطرح نمایند. ایشان در جلسه‌ی اول اجتماعی بودن دین اسلام و مخالفت آن با رهبانیت را به‌صورت صریح بیان نمودند، در دومین جلسه آیات 2، 3 و 4 سوره‌ی مبارکه انفال را که خدای متعال به صورت علنی، انفال را به پیامبر نسبت می‌هد، مقام معظم رهبری به تشریح این آیات پرداخته و می‌فرمایند: علت اینکه انفال،- که به عنوان زمینها، دشتها، مراتع و سرمایه‌های عموم مسلمانان معرفی شده- متعلق به خدا و رسول دانسته شده است: پیشگیری، ایمنی و جلوگیری شارع مقدس است از سوءاستفاده‌ها و بَل‌بَشو (ریخت و پاش)‌هایی که کاملا قابل پیش‌بینی است و اگر یک مدیر و مدبر در این مساله وارد نشود، این سرمایه‌ها به سرعت از بین رفته، جز خسران، چیزی به‌جا نمی‌گذارد. این مدیر و مدبر باید فردی قدرتمند و الهی باشد، تا به دور از هرگونه عافیت طلبی و دنیاطلبی حافظ این سرمایه‌ها باشد و هم با ایمان مستحکمش، مانع هرگونه سوءاستفاده و تسلط سوءیی شود.
شارع مقدس گویا در پی تبیین این مساله در آیات 2 و 3 این سوره از مومنان سه ویژگی را طلب نموده است:
1. تقوا پیشگی: نجات غریق (مبارزه با طاغوت درون و بیرون)،
2. اصلاح کردن بین خود ( نباید برای جنگ و جدل به‌دنبال بهانه‌ها کوچک حرکت کرد و مدام در حال دعوا و نزاع با هم بود…
3. اطاعت از خدا و رسولش.
ایمان گِرَوِشی نیست که به قلب خلاصه شود، بلکه باید در عمل نمایان شود، بنابراین باید طبق فرمان خدا و رسولش حرکت کرد. پس از بیان شرایط ایمان، 5 خصلت برای مومن حقیقی نام می‌برد: 1. هنگام یاد خدا بیمی ناشی از معرفت در دلهایشان ایجاد می‌شود. بیمی که ائمه معصومین و از جمله امیرالمومنین (ع) در دل داشتند از این جنس ترس بود. 2. وقتی آیات قرآن برای ایشان خوانده شود، یا بخوانند، بر ایمانشان افزوده می‌گردد. چرا که قرآن آنطور که برخی گمان می‌کنند کتاب رمز نیست! بلکه کتابی است برای فهمیده شدن و افزون شدن ایمان. 3. توکل و اتکاء حقیقی به خدا دارند یعنی هر گاه در بن بست قرار می‌گیرند همچنان امیدوارند و به تکلیفشان عمل می‌کنند، نباید فکر کرد توکل به معنای دست روی دست گذاشتن است!!. بلکه دو بال نیرومند برای پرواز در تلاشهای زندگی: صبر و توکل است.
4. کسانی که نماز به‌پا می‌دارند، یعنی نماز را همه جانبه، به‌صورت تمام با خشوع و خضوع به‌جا می‌آورند. چنین افرادی همه مشکلات برایشان آسان می‌شود، لذا جامعه را نمازخوان می‌کنند. باید به مردم فکر کرد و غممان غم مردم باشد. در راه عبودیت مطلق حق، ریشه کن کردن فساد و ایجاد وحدت اجتماعی تلاش می‌کنند. اینکه گلیم خود را از آب بکشم نشانه ایمان نیست. 5. انفاق می‌کنند و خلاءهای جامعه را پر می‌کنند. خرج بیهوده نمی‌کنند. خدای متعال به این افراد روزی کریمانه، شرافتمندانه، بی‌ذلت، بی‌عسرت عنایت می‌فرماید.
صلح، آزادی، رفاه، راحتی، برادری، صمیمیت و … مجموعا در جامعه تحقق می‌یابد.

   جمعه 31 شهریور 1402نظر دهید »

#نکات_قرآنی


معیارهای افراد اصلح از منظر قرآن مجید
در قران کریم برای انتخاب صحیح معیارهایی بیان شده است که با در نظر گرفتن این معیارها می توان شخص اصلح را شناسایی کرد.

1. علم و آگاهی و تعهد و امانتداری
یکی از این معیارها علم، آگاهی، تعهد و امانتداری است. که در سوره یوسف به آن اشاره شده است:

« قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم »« یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم »( سوره یوسف, آیه 55)

در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است.
روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس، افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند.

#ادامه_دارد.


موضوعات: سیاسی, نکات قرآنی
   چهارشنبه 12 خرداد 1400نظر دهید »

? اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم ?

? «وَمِنْهُم مَّن یُؤْمِنُ بِهِ وَمِنْهُم مَّن لَّا یُؤْمِنُ بِهِ ۚ وَرَبُّکَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِینَ»

? بعضى از آنها، به آن ایمان مى آورند و بعضى ایمان نمى آورند. و پروردگارت مفسدان را بهتر #مى_شناسد.

? (سوره مبارکه یونس/ آیه 40)

   یکشنبه 9 خرداد 1400نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
در این وبلاگ با توجه به وسع و توان نویسنده تلاش شده برنامه های انسان ساز و هدایت گر اسلام با موضوعات مختلف و با قلم عاجز وبلاگ نویس، گاه گاهی به نمایش گذاشته شود.
جستجو
Random photo
#قیمت_حجاب