#اندیشه_رهبری »

قلم شخصی
هر آنچه در این وبلاگ قرار می‌گیرد، اساسا قلم شخصی است و برداشت‌های شخص بنده از بیانات معظم له. جهت دیدن یا شنیدن بیانات اصلی مقام معظم رهبری لازم است به سایت مربوط به معظم‌له رجوع شود.

در ادامه‌ی مباحث مربوط به اندیشه‌ی مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به این مبحث رسیدیم که:
اسلام بینشی عمل‌زا، زندگی‌ساز و عقیده‌ای تعهدآور است و انسان با داشتن نیروی خرد و اراده، مکلف است جهت را شناخته، بداند سیطره‌ی تکوینی خدا مستلزم اقتدار و اختیار تام خدا در قانونگذاری و تشریع است. لذا به سمت هدف گام برداشته بندگی و عبودیت مخلوقات و زمام‌داری و مدیریت خدا برایش روشن گردد. حال باید دانست:
تعهدی که توحید به یک جامعه موحد می‌دهد، شامل مهم‌ترین، کلی‌ترین، بزرگترین، اولی‌ترین و اساسی‌ترین مسائل یک جامعه است. یکی از قطعنامه‌های توحید این است که هیچ کس و هیچ چیز حق ندارد، جز خدا را عبادت کند یا شریکی برای خدا بگیرد. از انسان برای این امر پیمان گرفته شده که ابلیس را اطاعت نکرده، از نفس اماره بیزاری جوید.

مقام معظم رهبری پس از معرفی ایمان و نویدهای آن وارد نتیجه ایمان، یعنی توحید شدند و توحید را نیز زمانی موثر دانستند که آگاهانه، متعهدانه و عمل‌زا باشد.
با وجود اینکه توحید پایه اعتقادی و عملی فردی و اجتماعی است اما اطلاعات مردم در مورد ان بسیار کم است لذا باید به‌صورت جدی مورد بحث قرار گیرد.
توحید حقیقی یعنی اطاعت منحصر به خداست و هر شخص دیگری مورد اطاعت قرار گیرد باید اطاعتش در طول اطاعت الله باشد، هرگاه فرد یا گروهی ما را نسبت به انجام مقررات و اوامر الهی بازداشت یا آن را در ما کمرنگ نمود، نشان دهنده اطاعت ما از غیر خداست و مصداق آیات 114 تا 116 سوره مبارکه انعام خواهیم شد: مشرکانی که غیر خدا را عبادت می‌کنند.
پس معنای عبادت سجده کردن بر افراد نیست بلکه همین که سخن و قانون الهی به خاطر پیروی از نفس، یا افراد دیگری بر زمین بماند، نمایانگر عبادت غیر خداست و هر غیر خدا طاغوت محسوب می‌شود. چرا که غیر خدا انسان را از تعقل باز می‌دارد و به پیروی از هوای نفسیا خواسته‌های خود وامی‌دارد.
تفاوت عبادت خدا با غیر خدا در همین نکته است، خدای متعال می‌فرماید آزاد باش و خود را در برابر هیچ‌کس و هیچ جیز خوار و حقیر مکن، از قدرت تعقل و استعدادهایی که به تو سپرده شده استفاده نما و در لحظه لحظه‌ی زندگیت تنها از خدایی کمک بخواه که علم و قدرت مطلق است، نه آنان که دوامی ندارند و خود برای وجود و حضور نیازمند ….!! خالق اصلی هستند…!!.
معظم له به‌صورت تاکیدی از همه می‌خواهند به قرآن و معانی ان توجه داشته و با ان انس گیرند.
شخصی که یاد خدا را در دل بپروراند، جهت‌گیری‌اش نیز خدایی خواهد بود. به این افراد نوید بهشت و غیر انها هشدار قیامت و جهنم داده شده است. بهشتی که به لطف خدا سرسبز می‌شود و جهنمی که خود با اعمالمان ساخته‌ایم و با هر گناه سوزان‌ترش می‌کنیم…

پس از نفی اطاعت غیر خدا و کشتن جنود جهل درونی نوبت به جامعه و نفی طبقات اجتماعی می‌رسد. آنچه اهمیت دارد تقواست، بنابراین تفاوت طبقاتی گه در ایران، هندوستان، مصر و … وجود داشته همگی از جانب خدای متعال نفی شده است و همه مردم جامعه بلکه همه انسانها در یک صف و گروه معرفی شده‌اند.

جامعه توحیدی با باور عمل‌زا و تعهدآور از هر نیروی شر آفرین دوری گزیده و سراسر وجودش را غرق اطاعت حقیقی الله قرار می‌دهد. لذا از هیچ چیز و هیچ کس جز خدا بیم ندارد، بیمی از جنس خشوع و تواضع در برابر خالق و نیرو یخش مطلق.
فایده این بحث 2 چیز است:
1. آشنایی بیشتر با توحید 2. با شناخت معنای حقیقی توحید و آگاه کردن دیگران در مورد آن، متوجه می‌شویم که موحد هستیم یا خیر.

   دوشنبه 27 فروردین 1403


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
در این وبلاگ با توجه به وسع و توان نویسنده تلاش شده برنامه های انسان ساز و هدایت گر اسلام با موضوعات مختلف و با قلم عاجز وبلاگ نویس، گاه گاهی به نمایش گذاشته شود.
جستجو
Random photo
#قیمت_حجاب