#یاری_یا_عافیت »

✍️ قلم شخصی
در این جلسه معنای بعثت مورد بررسی قرار می‌گیرد: بعثت یعنی تحرک و برانگیختگی و چنانکه معظم‌له می‌فرمایند: این برانگیختگی و تحول ابتدا در وجود نبی اتفاق می‌افتد و سپس چون چشمه‌ای در جامعه جریان می‌یابد. نبوت کار آسانی نیست، بنابراین شخصی که این ظرفیت را در خود به‌وجود آورد، سزاوار بر دوش گرفتن این کار باعظمت و سنگین می‌شود. حضرت موسی وقتی در مورد کشته شدن ظالم توسط خود می‌گوید: من از گمراهان بودم، به این معناست که حرکتم، فعالیتم، کارم در آن زمان با ایده مشخص و جهت‌گیری صحیح انقلابی همراه نبود، پس از بعثت بود که تبدیل به آدم دیگری می‌شود برای ایجاد رستاخیزی در جامعه. پیامبر گرامی اسلام نیز در مسیر صحیح حرکت می‌کرد، از ظلم و ستم آزرده می‌شد و حتی حلف الفضول را ایجاد کرد و … اما زمانی که بعثت و نبوت به ایشان داده شد، صراط مستقیم و راه صاف و صریح به ایشان نشان داده شد، حرکتشان معنای تازه‌ای پیدا کرد… اما اگر ایشان انقلاب و تحولی در خود ایجاد نمی‌کرد، نمی‌توانست دنیا را عوض کند.
اگر انسان از آنچه خدای متعال روزیش کرده، استفاده نبرد، گداخته نشود، نمی‌تواند چیزی به مردم بیاموزد و انها را مشتعل سازد.
پیغمبر اول آتش به جان خودش زده شد که فردی چون بلال در زیر شکنجه فریاد می‌زند اَحدٌ اَحدٌ…
لذا در اولین لحظات بعثت به ایشان گفته می‌شود بخوان به نام پروردگاری که کریم و بخشنده است و به وسیله قلم به انسان آموخت…
این آیات خود تفسرها دارد، اما اگر کشفیات علمی مربوط به نسلهای قبل، نوشته نمی‌شد و انتقال نمی‌یافت، پیشرفتها صورت نمی‌گرفت، اگر نظریا و اکتشافات ارسطو در اختیار ابن سینا نبود، او آنقدر پیشرفت نمی‌کرد…
سپس می‌فرماید: سرچشمه بدبختی بشر، طغیانگری، گردنکشی و سرکشی انسانهای عاجز است. اما همگی به‌سوی خدا بازمی‌گردند و طغیانگران موفق نخواهند شد.
در سوره نجم نیز این مساله یادآوری می‌شود که پیامبر از روی هوا و هوس سخنی نمی‌گوید، طبق ظاهر آیات: پیغمبر در مکان و افق بالاتری وجود داشت که توانست پیغمبر شود و بر اثر ریاضت‌ها، عبادتها، تفکرات و تدبرها آنقدر به خدا نزدیک شد که بیش از آن نزدیک شدن برای شخصی متصور نیست. البته این نزدیکی فیزیکی نیست و روح مقدس پیغمبر است که به خدا نزدیک می‌شود.
در جامعه‌ی امروز هر انسان معتقد و مومن به مبانی دینی، بلکه هر انسان آگاه به فطرت و در جستجوی حقیقتی می‌تواند در این مسیر گام بردارد و پس از کسب معرفت و حرکت عملی در مسیر حق، به تبیین و روشنگری بپردازد، بی‌شک با وجود موانع سختی همچون طاغوت‌های درون و بیرون، طی این مسیر، بسیار مشکل است و معارض‌ها اجازه‌ی حرکت راحت و همراه با عافیت به انسان نمی‌دهند، لذا باید شجاعانه، مسرّانه و با اخلاص در این مسیر گام برداشت و به‌هر بادی نلغزید.
✍️ سلیمان‌پور
برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن، جلسه‌ی 15

   پنجشنبه 4 مرداد 1403


فرم در حال بارگذاری ...

شهریور 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
در این وبلاگ با توجه به وسع و توان نویسنده تلاش شده برنامه های انسان ساز و هدایت گر اسلام با موضوعات مختلف و با قلم عاجز وبلاگ نویس، گاه گاهی به نمایش گذاشته شود.
جستجو
Random photo
#قیمت_حجاب
 
مداحی های محرم