#اندیشه_رهبری »

در جلسه 16 با ادامه‌ی مبحث بعثت، می‌توان به جد بعثت را به دگرگونی و انقلاب تعبیر نمود، انقلابی که از درون اغاز می‌شود، انگیزش و جوششی را درون شخص ایجاد و او را موجود دیگری می‌سازد، سپس در اجتماع، گاه بدون خونریزی و حتی دعوا نمودار شده، بنا، پایه، شالوده و بدنه شخص، شیء یا حتی مکانی را دگرگون می‌سازد. با تفکر در مورد انقلاب که دگرگونی پس از برانگیختگی درون، منجر به ایجاد تغییرات شگرف بیرونی می‌شود، این تصور سخت نخواهد بود که حتی مکان را تحت تاثیر خود قرار دهد.
آیا تا کنون احساس کرده‌اید که محیط پیرامون شما با محیطی که چند دقیقه پیش در آن بودید متفاوت شده؟ مثالی ساده‌تر: شده در لحظه‌ای گریه‌ی شما تبدیل به شادی و هیجانی غیر قابل وصف گردد؟ به انقلاب جمهوری اسلامی ایران به این دید بنگرید. تفکرات متفاوت، منجر به تغییراتی شگرف در سطح جامعه شده است….

برای درک بیشتر می‌توان اجتماعی را در نظر گرفت که هیچ کس حق زورگویی و حرکت بر طبق سلایق خود را ندارد…
همه از اسارت قدرتهای دیگر آزادند و مردم جامعه مطیع فرمان یک قدرت فراتر از قدرت بشر، یعنی خدای متعال هستند.

در اجتماع دیگری، همه‌ یا اکثریت مردم، برده و اسیر در برابر انسانها یا قدرتهای دیگری هستند، جامعه طبقاتی تشکیل شده و قدرت در دست افراد خاصی است…

در اینجا انبیاء وارد عرصه می‌شوند، انقلاب به‌پا می‌کنند، جامعه طبقاتی را نفی نموده و به جامعه توحیدی تبدیل می‌کنند.

حال اگر همه تسلیم این نگاه زیبا و این آزادی جمعی می‌شدند، هیچ کشتار و خونریزی رخ نمی‌داد، چه بسا پیامبرانی که قلع و قمح شدند و چه بسا جنگها که به خاطر انقلاب در جامعه رخ داد…

بله می‌توان گفت: صف آرایی میان حق و باطل همیشه وجود داشته، حق منطبق با سرشت عالم و انسانهاست و باطل برخلاف فطرت جهان و انسان.
شیاطین و فرعونهای زمان تلاش کردند حق را محو، فساد و تباهی را در جامعه حاکم کنند.
در نقطه‌ی مقابل: پیغمبران همواره تلاش نمودند حق را نمودار و آشکار سازند و اراده الهی نیز این بوده که قدرت را از طغیانگران، سرکشان و زورگویان گرفته و به دست مستمندان، مستضعفین و خاک‌نشینان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند بسپارد.
می‌بینیم که زورگویان به این راحتی راضی به ایجاد عدالت در جامعه نخواهند شد؛ متجاوزان و ستمگرانی که تلاش می‌کنند مردم را از تعقل دور و آنان را ذلیلانه به اسارت و خدمت به خویش وادارند.
در یک جمع بندی می‌توان گفت:
بعث انگیزشی درونی است که پس از تاثیر بر خویشتن، برای تاثیر بر جامعه به جوشش می‌آید و چه بسا مخالفینی در برابر آن یافت می‌شوند. بنگریم کدام حق است و مطابق فطرت و کدام ناحق و متناقض با فطرت انسان‌ها.
در جلسه‌ی 17 ان‌شاء‌الله در مورد تحول و تاثیر بعثت سخن گفته خواهد شد.

سلیمان‌پور
برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی


موضوعات: سیاسی, روشنگری
   جمعه 11 آبان 1403


فرم در حال بارگذاری ...

بهمن 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
در این وبلاگ با توجه به وسع و توان نویسنده تلاش شده برنامه های انسان ساز و هدایت گر اسلام با موضوعات مختلف و با قلم عاجز وبلاگ نویس، گاه گاهی به نمایش گذاشته شود.
جستجو
Random photo
#قیمت_حجاب
 
مداحی های محرم